Sidste nyt 2007

 

På denne side kan du følge med i hvad, vi oplever..

Sidste nyt 2006

Sidste nyt 2005

Sidste nyt 2004

Sidste nyt 2003

Sidste nyt 2002

28. oktober 2007

Sommeren var jo som bekendt lidt trist. Vi har fået lidt kompensation ved at efteråret bød på lidt sol og vindstille. Men samtidig har vi også haft voldsomt travl. Ikke mindst har Rune været flittig for at få vores nye Blue Dolphin vinterklar. Der er blevet lavet og installeret forsatsvinduer, lagt bobleplast på forruden, installeret ekstra varme, og så er der bestilt overdækning til agterdækket - MEN det går ualmindeligt trægt. Vi har tilsyneladende fat i en leverandør, der ikke nødvendigvis har lyst til at tjene penge. Lige nu håber vi på at få en pressening inden det bliver vinter. Og så er det vist fremover en anden leverandør vi skal finde os.

Der har også været rigeligt af aktiviteter i sejlklubben, og qva Runes formandsskab har det taget en del af vores tid. En af de aktiviteter vi valgte at deltage i var afriggerturen, efter heftig opfordring fra vores søndags-spise-klub. Tak for det - kanon-idé. Så den 13. oktober stævnede vi ud fra Brøndby Havn sammen med en mængde andre. Vi kunne desværre ikke sejle samme rute som de, da vi ikke kan komme under broerne i København. Vi måtte udenom. 

Det var en herligt tur i sol og vindstille, omend lidt køligt (ca. 5 grader). Ombord var vi søndags-spise-klubben. I alt 12 personer. Vi lagde fra ca. kl. 9.00 og så var der kæmpe morgenbord på vejen ind i Københavns havn. Flere var optaget af båden, og sejladsen, nogle mere af at få en lur. Fra København sejlede vi til Lynetten, hvor Knud havde bestilt bord til frokost. Så vi fik lidt at spise, og så os omkring inden vi sejlede hjem. Med kaffe og hjemmebagte kager i Salonen.

Vel hjemme i Brøndby ca. 17.30 blev der anrettet ost og rødvin og så var der dømt hygge. Ca. 21.00 var båden tømt, og der var helt stille igen. Tak for en god idé og en super hyggelig tur. Der er billeder fra turen at se afriggertur 13. oktober 2007.

Som nævnt er båden nu pakket ind for vinteren, men vi nyder den gode plads og de lækre forhold.

6. august 2007

Så har vi en brugt ferie billigt til salg :o). Det blev ikke til meget sejleri, men i stedet en masse hjemlig hygge, planlægning, reparationer og forberedelse til vinteren. Herligt at få lavet, og ikke mindst at have tid til det. Den sidste week-end i vores ferie tilsmilede vejrguderne os, så vi fik næsen ud af havnehullet i lille Mette. Herlig tur til Skanör. Se billeder fra den "danske sommer".

21. juli 2007

Vi er midt i vores ferie og da vi så vejrudsigten besluttede vi os for at snuppe en smuttur til Kreta for at få lidt sol og sommer - og det fik vi. Der var 30-40 grader - herligt, og lige hvad vi trængte til. Du kan se billederne her: Smuttur til Kreta - juli 2007. Vi håber, at vi måske får lidt vand under kølen de næste uger, men vi må se - I hører nærmere.

Juni og  juli 2007

Så er det - i alle tilfælde på kalenderen - blevet sommer. Og vi havde da også et fint forår frem til midt i juni, og siden har det vist stort set bare regnet. Godt man bor på en båd :o). Vi har da nået at skyde lidt billeder fra forår og sommer i og omkring Brøndby havn se her: Forår og sommer 2007. Ellers er tiden mest gået med at få indrettet os på Blue Dolphin og finde os selv igen efter flytningen. Det er nu faldet os meget let :o). 

Sct. Hans blev fejret med pomt og pragt, bål og fest. Herlig aften på havnen.

Der har været et par dramatiske oplevelser i løbet af foråret, dels har der været en del tyverier og indbrud på havnen, det er da heldigvis ophørt igen. Så brændte en dykkerbåd, heldigvis uden at nogle kom til skade - snarrådige naboer var vågne og fik slukket ilden. Så var der et nødkald i starten af juli om en motorbåd der lå med bunden i vejret og personer ombord. Den fangede Rune via den VHF vi netop havde fået installeret, og det var en større aktion med helikopter og det hele. Rune endte med at få en tur op i helikopteren, men de fandt intet, og heldigvis for det. Anmeldelsen var løbet ind fra højhusene, og det de havde set var sikkert de nye kapsejladsbøjer klubben har lagt ud. Men vi var imponerede over reaktionstiden fra SOK - flot gået. Man føler sig rigtig tryg, hvis uheldet skulle være ude.

15. maj 2007

Allerførst undskyld til alle vores trofaste læsere. Der er ganske enkelt gået for lang tid siden vi sidst har opdateret vores hjemmeside. Desværre har omstændighederne ikke rigtig været til det. Dels har vi blot ligget stille i havnen, og dels er det meste af vores liv gået med arbejde, og ikke særlig underholdende oplevelser. Dem har vi således forskånet jer for. Vi håber på jeres tilgivelse. Og kan nu i stedet præsentere vores hjemtransport af vores nye BLUE - denne gang ikke Line, men DOLPHIN.

Vi har i løbet af det sidste år taget et par week-end ture rundt i Europa for at kigge på båd, og turen i starten af februar gav pote. Vi fandt en båd, som vi begge synes var både pæn, egnet til formålet og havde det vi gerne ville have. Så udestod et par måneder med forhandlinger og papirarbejde indtil vi alle torsdag før påske mødtes kl. 5.00 for at tage i lufthavnen. Vi var Flemming, Rune, Pernille og Zalllee i sin lille rejsetaske - den var hun ikke helt glad for, men det var nødvendigt for at komme med i flyet, og det gik godt. Og nu kommer en mere detaljeret beskrivelse af vores tur. Den kommer i den rigtige rækkefølge og skal derfor læses ovenfra og ned.

Se også billedledsagelse for turen hjem fra Elburg

29. marts 2007

Vækkeuret ringede kl. 4.00 – selv Zallee var ikke varm på ideen om at skulle op, men vi kom da ud af fjerne alle tre. Fik gjort os klar, mødte Flemming, og tog en taxa til Lufthavnen. Check ind gik nogenlunde, og nåede en kop kaffe inden vi skulle ombord.

 Zallee synes ikke så godt om, at skulle være i sin hundetaske, og mon ikke hun tænkte sit da flyet lettede?

Alt gik efter planen, vi landede til tiden, fat toget, blev hentet på stationen, fik en kop kaffe og fik udleveret papirerne til båden. OG så kom det store øjeblik hvor vi igen skulle se Blue Dolphin, som vi havde købt. Hun lå stor og mægtig ved kranen, og Elburg Yachting forventede at vi sejlede med det samme, det havde vi nu ikke tænkt os, da vi gerne ville kigge båden efter, og ikke mindst proviantere inden vi begav os af sted.

 Vi gik båden igennem, fik afklaret nogle udeståender, og  Flemming og Pernille gik op og købte lidt ekstra fendere, og nogle af de gamle trængte til luft. Vi fik at vide at vi fint kunne sejle helt ind til Elburg by, så var det også lettere at proviantere, så det gjorde vi. Ca kl. 13.30 lagde vi fra for første gang med Rune som skipper. Det gik fantastisk godt, og vi havde hjælp med fra Elburg Yachting til lige at vise og fortælle hvordan skiwet fungerer. Vi lagde til i Elburg by, og Pernille gik straks en tur for at proviantere det mest nødvendige. Rune og Flemming gik i gang med at undersøge skibet.

 Kl. 16.00 gik vi op for at få lidt at spise – vi havde intet fået hele dagen, men det blev alene til en sandwich. Og så videre ud i byen for at proviantere  - vi skulle have stort set alt fra dyner, værktøj og til mad. Vi fik handlet en del, men vi manglede stadig at finde et sted at købe værktøj. Men forretningerne lukkede kl. 18.00 så vi satte os på vores ”stamværtshus” – Rune og Pernille besøgte samme sted, da vi var nede for at kigge på Blue Dolphin :o). Og retur til båden det gik, så skulle der pakkes ud, og efterhånden var kl. blevet 20.00, så vi blev enige om at spise lidt håndmadder, og sludre. Vi var alle godt trætte – havde ikke sovet så meget om natten, så kl. 23.30 var det godnat efter en god lang dag.

 Fredag den 30. marts 2007

Op kl. 9, Flemming og Rune gik lang tur for at finde værktøj og sengetæpper. Rune havde ikke sovet om natten, han havde frosset som et lille barn, så dyner var vigtige at finde. Pernille gik i byen for at finde støvsuger og rengøringsmidler, og det lykkedes – hold fest hvor var det besværligt at slæbe, men ombord det kom det da. Pernille gik i gang med at gøre rent, og var netop på vej i byen igen for at købe ind, da Flemming og Rune kom hjem fra en lang tur rundt i Elburg. De havde fundet tæpper, og lidt værktøj, men ikke det hele, og de var godt trætte. Vi fik alle lidt frokost, og Pernille gik i byen igen for at købe mad. Ca. kl. 16.00 fik vi besøg af Rob fra Elburg Yachting, han ville da lige sige farvel og tak for handelen. Og at vi endelig måtte kontakte ham, hvis vi fik brug for hjælp.

 I samme sekund Rob havde forladt os kom havnemester forbi og ville have havnepenge, men vi havde besluttet at ville sejle videre for at tanke. Vi skulle bare rundt om ”hjørnet” og under en bro, så lå der en campingplads og en havn. Vi havde ringet i forvejen for at høre om vi kunne tanke, og det kunne vi – herligt. Den var ca. 17.30 da vi lagde fra, og så var det i gang med at tanke, og den tankede, og tankede, og tankede – det blev til ca. 2000 E! Havnemester synes åbenbart at vi havde tanket så meget, at vi fik gratis plads for natten, og gratis vand. Der var en strandrestaurant som havde åbent, og der gik vi ind for at få lidt at spise. Fik nogle lækre bøffer, og til at starte med var der rigtig god plads, men efterhånden blev der fyldt op i restauranten – ikke af spisende gæster, men af kortspillere. Retur på båden, og hygge, og til køjs ca. 23.00.

 Lørdag den 31. marts 2007

Der var morgenvækning fra Flemming kl. 8.00, morgenmad og et bad kunne vi få på campingpladsen – men badeforholdene var helt klart tilpasset sommervejret, så det var noget koldt, men et bad blev det da til.

 Der var afgang kl. 10.00, og det var noget svært at komme ud, da vinden tager rigtig godt i båden, nå men skipper Rune klarede det på fantastisk vis. Og så skulle vi i gang med de særlige udfordringer der er i Holland, broer der skal åbnes og sluser der skal passeres. Det gik også helt fint, på trods af at der var forholdsvis meget vind. Da vi kom gennem den første sluse blev vi anråbt af en sejlbåd, den var gået på grund, men vi turde ikke sejle ind for at hjælpe, da vi ikke helt kendte vores båd endnu. Godt nok slet ikke vores stil, men en nødvendighed.

Rob havde fortalt at Urk var en dejlig by, men vi synes ligesom næsten ikke vi havde sejlet da vi nåede dertil, så vi besluttede at sejle videre, og vi sejlede ud på Ijsselmeer, som er en forholdsvis stor sø, og videre til Lemmer, hvor vi fandt en plads i industrihavnen, så endnu engang klarede vi frisag med havnepenge :o).Vi ankom til Lemmer ca. 16.00, og Pernille luftede Zallee, og fandt ud af at forretningerne havde åbent til kl. 17.00. Så Rune og Flemming nåede op og købe lidt værktøj, og vi hyggesludrede lidt ombord. Så var det tid til bytur, og Lemmer var helt fantastisk – lige som man forestiller sig Hollandsk havneidyl. Vi gik en tur og indsnusede miljøet. Der var rigtig mange lækre spisesteder, så det var også vanskeligt at finde det rigtige. Men til sidst gik vi ind på Centrum sTapperij Bierbell, rigtig spændende restaurant, med mange forskellige ting rundt omkring. For slet ikke at tale om maden, vi bestilte schnitzler – og aldrig har vi set dem så store!!! Og hold fest hvor det smagte godt. Ganske enkelt en fantastisk oplevelse, så kommer du forbi Lemmer, så snyd ikke dig selv for en god oplevelse og et herligt måltid.

På vej retur til båden, gik vi forbi en kæmpe – udflugtsbåd – hvor der var sang og musik, og de havde sat bål/grill stativer op på kajen, og skulle lave mad. Det var rigtig forår i Lemmer. Vi var alle trætte af den friske luft, så kl. 22.00 var det køjetid.

Søndag den 1. april 2007 

Igen var der morgenvækning kl. 8.00, og Rune gik straks i maskinrummet, og konstaterede at kileremmen trængte til at blive strammet. Men værktøj havde vi ikke, og alle forretninger var lukket, så Rune måtte på ”jagt” på havnen for at finde nogle han kunne låne af. Det lykkedes, og han kom retur med en ordentlig kasse med værktøj, og fik strammet kilerem, og pludselig kom der to ”sorte mænd” ud af maskinrummet – de har sikkert leget med olie. Imens kunne Pernille få gjort lidt mere rent rundt i båden – der var en del skrammel i skuffer og skabe, der skulle smides ud, og en klud med klorin gjorde underværker. Efterhånden begynder det at ligne noget indendørs – udenfor trænger der også til en ordentlig omgang.med vand og sæbe, men det må vente til vi kommer hjem.

Og så var det ellers tid til at blive gjort rene, og få afleveret værktøjet retur med tak for lån.

 Kl. 12.00 var der afgang mod Leuwarden – troede vi, indtil vi fandt ud af at vi kunne komme direkte mod Groningen. Så vi valgte denne rute i stedet, de laveste broer var 6,80 meter, så vi kunne lige gå under, med antennerne dottende på undersiden af broerne – det kunne Zallee ikke lide. Det gik fint derudaf og vi manglede kun én bro der skulle åbnes inden Groningen – klokken var efterhånden blevet godt 19.00, og så stoppede ”festen” vi var netop blevet lukket gennem én bro, og skulle blot have den sidste åbnet – MEN de var gået hjem. Vi kaldte dem via VHF-en, duttede i hornet og alt muligt, MEN de var gået. Havde desværre ikke sat signalet på lukket, så vi troede at de var der endnu – men Dorkwerd var helt lukket! Så vi måtte finde et sted et sted og lægge til for natten midt mellem de to broer. Det gik også fint, vi fandt en industrikaj, Zallee kunne gå tur, og vi kunne få lidt mad. 

Mandag den 2. april 2007

Vi blev vækket af larm fra industriområdet, så det var op og af sted. Afgang kl. 8.15 – der var lige som heller ikke rigtig noget at se på. Vi manglede som nævnt kun gennem et par broer og en sluse – og så var det turen gennem Groningen. Vi nåede at få et billede :o). Vi kom til Dellfziel ca. kl. 11.30, og lagde til ved fast boldværk, lige indtil vi så flydebroerne og de piller der holdt dem – de var vel 5-6 meter høje! Så vi flyttede hurtigt båden over til en flydebro, og det var vist en rigtig god beslutning – der var ca. 3-4 meter tidevand. Vi opdagede at den ene motor blev ret varm, og det havde vi ikke lyst at sejle i Nordsøen med, så vi ville finde en mekaniker, der kunne hjælpe os på vej. Til alt held var Catepiller på havnen i andet ærinde, så ved hjælp af havnemesteren fik vi klaret, at der kunne komme service i løbet af tirsdagen, og de kiggede hvad de skulle bruge af reservedele med det samme. Det var jo bare helt perfekt. 

Pernille var ude og handle, og handle, og handle og der blev ordnet. Dellfziel er sikkert en helt fantastisk by om sommeren, med masser af liv. Men på denne årstid var der lidt halvdødt, så det at finde et sted at spise var i sig selv en udfordring. Vi fandt dog en italiensk restaurant, hvor vi fik lækre snegle, og gorgonzola bøf – uhmm. Og så var det ellers hjem og til køjs. 

Tirsdag den 3. april 2007

Det blæste 7 pelikaner, så det var helt fint at vi nok kunne se frem til en liggedag i Dellfziel. Mekanikerne kom ca. kl. 9.30, og så var det rent cirkus. Der skulle forudbetales for arbejdet, men vi havde ikke haft mulighed for at hæve kontanter (i de mængder, de ville have), og samtidig skulle vi bruge kontanter til at betale for diesel. I øvrigt ganske komisk i Holland, at det er så svært at få lov til at bruge et VISA-kort, og samtidig kun muligt at hæve ca. 300 E, det er jo ingenting når man skal fragte en båd hjem. Vi prøvede flere forskellige ting, også at få Elburg Yachting til at så inde for at vi ville betale, og til sidst måtte Pernille ringe hjem til sin bank og få dem til at overføre og faxe til Catapiller, at vi ville betale vores regning. Og det alt i mens der stod to mand høj, og ringede rundt. I stedet for at de kom i gang med arbejdet. Det lykkedes da vi lagde 1000 E i kontanter i en pose, så de kunne se at vi havde dem. Det hele lykkedes, og de var der til ca. kl. 17.45, fik skiftet kileremme, ampeller og sikkert en masse andet som jeg ikke har tjek på.

 Alt imens alt dette pågik var Pernille ude og handle – vist i alt 3 gange, så der blev provianteret godt, og efterhånden var hun så kendt i de lokale forretninger, at de smilede når hun kom ind ad døren. :o). Men det var ustyrlig vanskeligt at stå fast, da det virkelig stormede. Og der var ingen af os, der havde den store lyst til at rende byen rundt for at finde et sted at spise. Men det havde Flemming løst, for han ville rigtig gerne give en middag på hotellet, som lå stort set direkte ud mod havnen. Så vi skulle ikke gå ret langt. Vi bestilte en 3-retters menu – rigtig lækkert, og kæmpestort!

 Vi havde fået et par vejrmeldinger, som ikke var de bedste for den næste strækning, så aftalen var at vi i morgen tidlig ville se hvordan vejret var, og så måske sejle til Borkum for at være klar til at tage Nordsøen, når vejret tillod det. Efter middagen var det stort set køjetid.

 Onsdag den 4. april 2007

Vi sov længe, men Rune havde talt med DMI og fået en ny vejrmelding, der sagde at vinden var forholdsvis nådig i løbet af dagen, dog tiltagende mod aften. Så beslutningen var at det var NU vi forlod Dellfziel for at passere Nordsøen. Vi skulle dog lige have fyldt tankene, og stor var vores overraskelse – positiv – da vi fandt ud af at vi kun kunne tanke knap 300 l, så den havde sejlet ret økonomisk – herligt.

 Vi sejlede derudaf ca. 10.30 og det gik fint, næsten ingen dønninger på trods af at der havde været gail-waring tirsdag aften. Det var højt flot sommervejr. Rune besluttede at vi sejlede igennem over Nordsøen og ind i Kielerkanalen på trods af at det ville blive mørkt inden vi nåede frem. Alt gik perfekt, og vejret var i øvrigt fint med sol, og Nordsøen var os venligt stemt – det var en flot sejlads. Zallee var dog knap så begejstret som os andre, måske fordi hun samtidig var kommet i løbetid. I alle tilfælde kastede hun op et par gange. Ca. 0.00 passerede vi Cuxhafen, vi havde dog den udfordring, at Flemming manglede ca. 20 minutter på kortet, og det lige præcis omkring Cuxhafen, hvor der var mest trafikeret. Så Rune sejlede efter bøjerne, og det gik også helt fint. Pernille prøvede et par gange under turen at ”gå en tur” med Zallee, men hun ville ingenting på dækket – blot ned i salonen igen. Flemming ringede til Bodil ca. 0.30 og ønskede tillykke på fødselsdagen, men hun var vist gået i seng :o).

 Og så har vi åbenbart noget med de tyske fiskere, for bedst som vi lå midt i sejlrenden kom der en trawler direkte ind foran os. Så vi måtte sænke farten, og så sætte den op for at komme foran. Mærkelig måde at sejle på – der er et kæmpevand, og så skal de lige ind foran lystsejlere. Men vi fik da sejlet dem agterud.

 Vi fandt hele vejen til slusen, og vi vidste godt at den var lukket, men ville pokkers gerne ind, specielt fordi det efterhånden stormede godt, og vi var kolde og trætte. Flemming kaldte via VHF-en, og det var pokkers besværligt at forstå hvad der blev sagt, men han kom dog op og sagde at de ville åbne for os. Men han kunne ingenting kende da han kom på ”broen” igen. Vi var drevet ret meget, strøm og vind :o). Så det tog sin tid at komme retur til slusen, og vi måtte kalde et par gange mere inden det lykkedes at få slusemesteren til at åbne. Hold fest hvor var det besværligt. Men herligt at få lov at ”komme ind” for det blæste efterhånden ret godt. I slusen valgte vi at ligge og drive – det er godt nok besværligt at gøre sig fast, når der er ca. 2.5 meter ned! I mens fik vi ”læst og påskrevet” at vi ikke måtte sejle, at farten skulle være max 15 km i slusen, at vi skulle betale o.s.v. Men ind kom vi da. Kl. ca. 2.30 fandt vi en plads, og lagde til.

 Zallee blev luftet for første gang i 15 timer, og det gik stærkt – 2 gange bumme-lum, og 1 gang bimme-lim, og så var der tømt ud.

 Der blev serveret natmad, og vi hyggede lidt.

 Kl. 4.00 var det godnat tid – der er åbenbart et eller andet med det tidspunkt om torsdagen :o) – det var samme tid vi tog af sted torsdagen før.

 Torsdag den 5. april 2007

Vi blev vækket af at trafikken på Kielerkanalen tiltog, så kl. 10.00 var der afgang. Morgenmaden blev serveret på flybrige. Det var en rigtig ”hyggetur” gennem Kielerkanalen, og tiltrængt efter en forholdsvis hård dag i går. Pernille fik vasket hynder.

Ved hængefærgen blev ”Kong Chr. Stod ved højen mast” spillet da vi sejlede forbi – det er nu ganske fantastisk :o).

Det var aftalt at Flemming ville stige af i Rendsburg, for at han kunne nå videre til fødselsdag i sønderjylland om lørdagen. Så Bodil og familie ville komme og hente ham, når vi nåede dertil.

Ca. 14.45 nåede vi Rendsburg, og der var lavet en flot ny bro, som Rune ville lægge til ved. Det blæste stadig ret kraftigt, og specielt når vi skulle lægge til kunne vi mærke det. Der var ingen klamper på broen, så det var omkring nogle badestiger og en flagstang. Og alt i mens vi lagde til, fyldtes broen med råbende og skrigende mennesker, der fortalte at det var en helt ny bro, der ikke kunne holde til at man lå på den. Den var ikke bygget til både :o) Der var landsbytossen, og én der udgav sig for at være havnemester, og en masse andre. Rune var ”kold” han ville have sikret vores båd, og så kunne vi tage diskussionerne bagefter. Så det endte med at vi fik dem alle ”jaget væk”.

Bodil og hendes familie kom og fortalte også at vi ikke måtte ligge der, og så kom ”havnemesteren” i alle tilfælde havde hun en kasket på. Bodils søster talte med hende, og fandt ud af at blot vi betalte var det OK, at ligge der (det havde Rune sagt fra start), men vi havde aldrig talt om at vi ikke ville betale, vi ville blot ligge godt og sikkert. Havnemesteren ville vende tilbage om lidt for at vi kunne betale. Og så var den ikke længere – troede vi……. Flemming afmønstrede, og kørte med familien videre for at holde Bodils fødselsdag.

Der gik knap 15 minutter, så kom der en fra ”bystyret” og fortalte at vi ikke måtte ligge ved den bro – den kunne ikke holde :o). Rune var ved at være godt gal i skralden, og selv om vi trængte voldsomt til søvn ville han sejle videre, hvis der var mere vrøvl.

5 minutter efter kom havnemesteren og skrev os en kvittering for havneleje – og SÅ blev vi! Der nåede da også at komme yderligere to, der lagde til ved broen, og havnefogeden var der straks med kvitteringsblok, og indkradsede havnepenge:o), så det var blevet en indbringende forretning.

Vi gik og nussede og sludrede, og gik op for at spise ca. kl. 19.30 – lækker middag, og så et tiltrængt bad. Og kl. 22.00 var det til køjs vi var godt trætte.

Fredag den 6. april 2007 

Uret ringede kl. 5.30 – uhhh – det var tidligt. Zallee skulle luftes (hun ville heller ikke op), morgenmad. Broen var stadig fæstet til land, og det på trods af at vi lå 3 både fortøjret. Den er nok bygget mere solidt end bystyret lige har regnet med :o)

Kursen lagt til Rødvig. Så det var endnu en lang sejlads.

Kl. 9.00 nåede vi Holtenau, og skulle gennem slusen. Det er altså også noget af en udfordring. Heldigvis var vi i slusen sammen med en anden båd, så de kunne tage vores fortøjninger. Der er 2,5 til 3 meter ned fra vores båd, og ingenting at gøre båden fast i med mindre man er ”landfast”. Og dernæst er udfordringen at klatre op af en lodret væg, og så op på 3. sal af trapper for at få lov til at betale – håbløst system! Men det lykkedes dog, at slippe 41 E for den oplevelse.

Vi sejlede gennem Kielerfjorden og vinden tiltog, men båden tog det forholdsvis pænt, selv om vi fik lidt gynggangture.

Kl. 16.00 passede vi vindmølleparken ved Gedser, og fortsatte nordover. Ca. 10 sømil nord for Gedser begyndte VHF-en at skratte, men vi hørte ikke helt hvad der blev sagt. 5 minutter efter ringede Runes telefon – det var John fra Blondie – han var på vej sydover, og havde set en motorbåd, og troede at det var os, og det var det jo også :o). Vi kunne se at han lå lidt nærmere kysten – sjovt sammentræf.

Jo mere nordover vi kom, des mere tiltog vinden, og vi fik nogle ”banketure”. Det var efterhånden også blevet koldt, og det ville være buldermørkt når vi nåede Rødvig, så Rune besluttede at vi gik til Klintholm. Det var skønt at komme ind i bugten, der var helt stille. Klintholm havn var helt tom, så vi kunne vælge hvilken bro det skulle være. Vi fik fint lagt til, og forsøgte at få lidt landstrøm, men den var ikke tilsluttet (sæsonen nok ikke startet). Men det gjorde nu ikke noget, generatoren blev startet og der blevet lavet mad ombord for første gang. Zallee havde igen holdt sig i rigtig mange timer, og havde travlt med at komme af ”med sit” da hun kom i land. 

Mandskabet var træt, så det var til køjs efter at have spist.

Lørdag den 7. april 2007

Vi trængte til lidt søvn, og den var 8.30 inden vi stod op, lavede morgenmad. Og lagde fra ca. 10.00, fortsatte nordover. Og som det plejer blev det blot værre jo tættere vi kom på Køge Bugt. Det var koldt, blæste, og så blev det også overskyet, og vi begyndte at få vand på flybrigen. Fantastisk :o) – næsten hjemme, og her oplever vi den værste del af turen. Ca. 14.30 nærmer vi os Brøndby og Eddie ringer til Rune, og spørger hvor han er – svaret: vi ligger lige uden for havnen. Vinden var efterhånden ret kraftig, og vi fik at vide at der var ledigt ved sponsen, så Rune besluttede at lægge til der i stedet for at prøve at komme ind på en pæleplads.

Det lykkedes også helt fint. Men det betød så også at vi stort set havde ”åbent skib” fra kl. 15.00 til 19.45 for alle skulle ”lige kigge”. Mor og Knud kom også forbi.

Kl. 20.00 gik vi op og spiste på Albatrossen – tiltrængt, et bad og så til køjs.

Søndag den 8. april 2007

Erik kom forbi ca. 9.00 – og var noget overrasket over at vi var vågne og oppe. Vi sludrede og fik kaffe. Besluttede at sejle skibet over på en pæleplads på R-broen. Herligt med hjælp, og det gik helt perfekt.

Dagen blev brugt på at pakke ned, og flytte lidt over – MEN det var et rigtigt møgvejr og regnede stort set fra kl. 13.00 så vi flyttede ikke så meget over, da det er noget smartere med tørvejr. Det håber vi på det bliver i morgen.

Se OGSÅ "sidste nyt" for 2002, 2003, 2004, 2005 og 2006:

Sidste nyt 2006

Sidste nyt 2005

Sidste nyt 2004

Sidste nyt 2003

Sidste nyt 2002