Sidste nyt 2007 |
|
På denne side kan du følge med i hvad, vi oplever.. | |
28. oktober 2007
Sommeren var jo som bekendt lidt trist. Vi har fået lidt kompensation ved at efteråret bød på lidt sol og vindstille. Men samtidig har vi også haft voldsomt travl. Ikke mindst har Rune været flittig for at få vores nye Blue Dolphin vinterklar. Der er blevet lavet og installeret forsatsvinduer, lagt bobleplast på forruden, installeret ekstra varme, og så er der bestilt overdækning til agterdækket - MEN det går ualmindeligt trægt. Vi har tilsyneladende fat i en leverandør, der ikke nødvendigvis har lyst til at tjene penge. Lige nu håber vi på at få en pressening inden det bliver vinter. Og så er det vist fremover en anden leverandør vi skal finde os.
Der har også været rigeligt af aktiviteter i sejlklubben, og qva Runes formandsskab har det taget en del af vores tid. En af de aktiviteter vi valgte at deltage i var afriggerturen, efter heftig opfordring fra vores søndags-spise-klub. Tak for det - kanon-idé. Så den 13. oktober stævnede vi ud fra Brøndby Havn sammen med en mængde andre. Vi kunne desværre ikke sejle samme rute som de, da vi ikke kan komme under broerne i København. Vi måtte udenom.
Det var en herligt tur i sol og vindstille, omend lidt køligt (ca. 5 grader). Ombord var vi søndags-spise-klubben. I alt 12 personer. Vi lagde fra ca. kl. 9.00 og så var der kæmpe morgenbord på vejen ind i Københavns havn. Flere var optaget af båden, og sejladsen, nogle mere af at få en lur. Fra København sejlede vi til Lynetten, hvor Knud havde bestilt bord til frokost. Så vi fik lidt at spise, og så os omkring inden vi sejlede hjem. Med kaffe og hjemmebagte kager i Salonen.
Vel hjemme i Brøndby ca. 17.30 blev der anrettet ost og rødvin og så var der dømt hygge. Ca. 21.00 var båden tømt, og der var helt stille igen. Tak for en god idé og en super hyggelig tur. Der er billeder fra turen at se afriggertur 13. oktober 2007.
Som nævnt er båden nu pakket ind for vinteren, men vi nyder den gode plads og de lækre forhold.
6. august 2007
Så har vi en brugt ferie billigt til salg :o). Det blev ikke til meget sejleri, men i stedet en masse hjemlig hygge, planlægning, reparationer og forberedelse til vinteren. Herligt at få lavet, og ikke mindst at have tid til det. Den sidste week-end i vores ferie tilsmilede vejrguderne os, så vi fik næsen ud af havnehullet i lille Mette. Herlig tur til Skanör. Se billeder fra den "danske sommer".
21. juli 2007
Vi er midt i vores ferie og da vi så vejrudsigten besluttede vi os for at snuppe en smuttur til Kreta for at få lidt sol og sommer - og det fik vi. Der var 30-40 grader - herligt, og lige hvad vi trængte til. Du kan se billederne her: Smuttur til Kreta - juli 2007. Vi håber, at vi måske får lidt vand under kølen de næste uger, men vi må se - I hører nærmere.
Juni og juli 2007
Så er det - i alle tilfælde på kalenderen - blevet sommer. Og vi havde da også et fint forår frem til midt i juni, og siden har det vist stort set bare regnet. Godt man bor på en båd :o). Vi har da nået at skyde lidt billeder fra forår og sommer i og omkring Brøndby havn se her: Forår og sommer 2007. Ellers er tiden mest gået med at få indrettet os på Blue Dolphin og finde os selv igen efter flytningen. Det er nu faldet os meget let :o).
Sct. Hans blev fejret med pomt og pragt, bål og fest. Herlig aften på havnen.
Der har været et par dramatiske oplevelser i løbet af foråret, dels har der været en del tyverier og indbrud på havnen, det er da heldigvis ophørt igen. Så brændte en dykkerbåd, heldigvis uden at nogle kom til skade - snarrådige naboer var vågne og fik slukket ilden. Så var der et nødkald i starten af juli om en motorbåd der lå med bunden i vejret og personer ombord. Den fangede Rune via den VHF vi netop havde fået installeret, og det var en større aktion med helikopter og det hele. Rune endte med at få en tur op i helikopteren, men de fandt intet, og heldigvis for det. Anmeldelsen var løbet ind fra højhusene, og det de havde set var sikkert de nye kapsejladsbøjer klubben har lagt ud. Men vi var imponerede over reaktionstiden fra SOK - flot gået. Man føler sig rigtig tryg, hvis uheldet skulle være ude.
15. maj 2007
Allerførst undskyld til alle vores trofaste læsere. Der er ganske enkelt gået for lang tid siden vi sidst har opdateret vores hjemmeside. Desværre har omstændighederne ikke rigtig været til det. Dels har vi blot ligget stille i havnen, og dels er det meste af vores liv gået med arbejde, og ikke særlig underholdende oplevelser. Dem har vi således forskånet jer for. Vi håber på jeres tilgivelse. Og kan nu i stedet præsentere vores hjemtransport af vores nye BLUE - denne gang ikke Line, men DOLPHIN.
Vi har i løbet af det sidste år taget et par week-end ture rundt i Europa for at kigge på båd, og turen i starten af februar gav pote. Vi fandt en båd, som vi begge synes var både pæn, egnet til formålet og havde det vi gerne ville have. Så udestod et par måneder med forhandlinger og papirarbejde indtil vi alle torsdag før påske mødtes kl. 5.00 for at tage i lufthavnen. Vi var Flemming, Rune, Pernille og Zalllee i sin lille rejsetaske - den var hun ikke helt glad for, men det var nødvendigt for at komme med i flyet, og det gik godt. Og nu kommer en mere detaljeret beskrivelse af vores tur. Den kommer i den rigtige rækkefølge og skal derfor læses ovenfra og ned.
Se også billedledsagelse for turen hjem fra Elburg
29.
marts 2007
Vækkeuret ringede kl.
4.00 – selv Zallee var ikke varm på ideen om at skulle op, men vi kom da ud
af fjerne alle tre. Fik gjort os klar, mødte Flemming, og tog en taxa til
Lufthavnen. Check ind gik nogenlunde, og nåede en kop kaffe inden vi skulle
ombord.
Zallee synes ikke
så godt om, at skulle være i sin hundetaske, og mon ikke hun tænkte sit da
flyet lettede?
Alt gik efter planen, vi
landede til tiden, fat toget, blev hentet på stationen, fik en kop kaffe og fik
udleveret papirerne til båden. OG så kom det store øjeblik hvor vi igen
skulle se Blue Dolphin, som vi havde købt. Hun lå stor og mægtig ved kranen,
og Elburg Yachting forventede at vi sejlede med det samme, det havde vi nu ikke
tænkt os, da vi gerne ville kigge båden efter, og ikke mindst proviantere
inden vi begav os af sted.
Vi gik båden
igennem, fik afklaret nogle udeståender, og
Flemming og Pernille gik op og købte lidt ekstra fendere, og nogle af de
gamle trængte til luft. Vi fik at vide at vi fint kunne sejle helt ind til
Elburg by, så var det også lettere at proviantere, så det gjorde vi. Ca kl.
13.30 lagde vi fra for første gang med Rune som skipper. Det gik fantastisk
godt, og vi havde hjælp med fra Elburg Yachting til lige at vise og fortælle
hvordan skiwet fungerer. Vi lagde til i Elburg by, og Pernille gik straks en tur
for at proviantere det mest nødvendige. Rune og Flemming gik i gang med at
undersøge skibet.
Kl. 16.00 gik vi
op for at få lidt at spise – vi havde intet fået hele dagen, men det blev
alene til en sandwich. Og så videre ud i byen for at proviantere - vi skulle have stort set alt fra dyner, værktøj og til
mad. Vi fik handlet en del, men vi manglede stadig at finde et sted at købe værktøj.
Men forretningerne lukkede kl. 18.00 så vi satte os på vores ”stamværtshus”
– Rune og Pernille besøgte samme sted, da vi var nede for at kigge på Blue
Dolphin :o). Og retur til båden det gik, så skulle der pakkes ud, og efterhånden
var kl. blevet 20.00, så vi blev enige om at spise lidt håndmadder, og sludre.
Vi var alle godt trætte – havde ikke sovet så meget om natten, så kl. 23.30
var det godnat efter en god lang dag.
Fredag
den 30. marts 2007
Op kl. 9, Flemming og
Rune gik lang tur for at finde værktøj og sengetæpper. Rune havde ikke sovet
om natten, han havde frosset som et lille barn, så dyner var vigtige at finde.
Pernille gik i byen for at finde støvsuger og rengøringsmidler, og det
lykkedes – hold fest hvor var det besværligt at slæbe, men ombord det kom
det da. Pernille gik i gang med at gøre rent, og var netop på vej i byen igen
for at købe ind, da Flemming og Rune kom hjem fra en lang tur rundt i Elburg.
De havde fundet tæpper, og lidt værktøj, men ikke det hele, og de var godt trætte.
Vi fik alle lidt frokost, og Pernille gik i byen igen for at købe mad. Ca. kl.
16.00 fik vi besøg af Rob fra Elburg Yachting, han ville da lige sige farvel og
tak for handelen. Og at vi endelig måtte kontakte ham, hvis vi fik brug for hjælp.
I samme sekund Rob
havde forladt os kom havnemester forbi og ville have havnepenge, men vi havde
besluttet at ville sejle videre for at tanke. Vi skulle bare rundt om ”hjørnet”
og under en bro, så lå der en campingplads og en havn. Vi havde ringet i
forvejen for at høre om vi kunne tanke, og det kunne vi – herligt. Den var
ca. 17.30 da vi lagde fra, og så var det i gang med at tanke, og den tankede,
og tankede, og tankede – det blev til ca. 2000 E! Havnemester synes åbenbart
at vi havde tanket så meget, at vi fik gratis plads for natten, og gratis vand.
Der var en strandrestaurant som havde åbent, og der gik vi ind for at få lidt
at spise. Fik nogle lækre bøffer, og til at starte med var der rigtig god
plads, men efterhånden blev der fyldt op i restauranten – ikke af spisende gæster,
men af kortspillere. Retur på båden, og hygge, og til køjs ca. 23.00.
Lørdag
den 31. marts 2007
Der var morgenvækning
fra Flemming kl. 8.00, morgenmad og et bad kunne vi få på campingpladsen –
men badeforholdene var helt klart tilpasset sommervejret, så det var noget
koldt, men et bad blev det da til.
Der var afgang kl.
10.00, og det var noget svært at komme ud, da vinden tager rigtig godt i båden,
nå men skipper Rune klarede det på fantastisk vis. Og så skulle vi i gang med
de særlige udfordringer der er i Holland, broer der skal åbnes og sluser der
skal passeres. Det gik også helt fint, på trods af at der var forholdsvis
meget vind. Da vi kom gennem den første sluse blev vi anråbt af en sejlbåd,
den var gået på grund, men vi turde ikke sejle ind for at hjælpe, da vi ikke
helt kendte vores båd endnu. Godt nok slet ikke vores stil, men en nødvendighed.
Rob havde fortalt at Urk
var en dejlig by, men vi synes ligesom næsten ikke vi havde sejlet da vi nåede
dertil, så vi besluttede at sejle videre, og vi sejlede ud på Ijsselmeer, som
er en forholdsvis stor sø, og videre til Lemmer, hvor vi fandt en plads i
industrihavnen, så endnu engang klarede vi frisag med havnepenge :o).Vi ankom
til Lemmer ca. 16.00, og Pernille luftede Zallee, og fandt ud af at
forretningerne havde åbent til kl. 17.00. Så Rune og Flemming nåede op og købe
lidt værktøj, og vi hyggesludrede lidt ombord. Så var det tid til bytur, og
Lemmer var helt fantastisk – lige som man forestiller sig Hollandsk havneidyl.
Vi gik en tur og indsnusede miljøet. Der var rigtig mange lækre spisesteder, så
det var også vanskeligt at finde det rigtige. Men til sidst gik vi ind på
Centrum sTapperij Bierbell, rigtig spændende restaurant, med mange forskellige
ting rundt omkring. For slet ikke at tale om maden, vi bestilte schnitzler –
og aldrig har vi set dem så store!!! Og hold fest hvor det smagte godt. Ganske
enkelt en fantastisk oplevelse, så kommer du forbi Lemmer, så snyd ikke dig
selv for en god oplevelse og et herligt måltid.
På vej retur til båden,
gik vi forbi en kæmpe – udflugtsbåd – hvor der var sang og musik, og de
havde sat bål/grill stativer op på kajen, og skulle lave mad. Det var rigtig
forår i Lemmer. Vi var alle trætte af den friske luft, så kl. 22.00 var det køjetid.
Søndag den 1. april 2007
Igen var der morgenvækning kl. 8.00, og Rune gik straks i maskinrummet, og konstaterede at kileremmen trængte til at blive strammet. Men værktøj havde vi ikke, og alle forretninger var lukket, så Rune måtte på ”jagt” på havnen for at finde nogle han kunne låne af. Det lykkedes, og han kom retur med en ordentlig kasse med værktøj, og fik strammet kilerem, og pludselig kom der to ”sorte mænd” ud af maskinrummet – de har sikkert leget med olie. Imens kunne Pernille få gjort lidt mere rent rundt i båden – der var en del skrammel i skuffer og skabe, der skulle smides ud, og en klud med klorin gjorde underværker. Efterhånden begynder det at ligne noget indendørs – udenfor trænger der også til en ordentlig omgang.med vand og sæbe, men det må vente til vi kommer hjem.
Og så var det ellers tid til at blive gjort rene, og få
afleveret værktøjet retur med tak for lån.
Kl.
12.00 var der afgang mod Leuwarden – troede vi, indtil vi fandt ud af at vi
kunne komme direkte mod Groningen. Så vi valgte denne rute i stedet, de laveste
broer var 6,80 meter, så vi kunne lige gå under, med antennerne dottende på
undersiden af broerne – det kunne Zallee ikke lide. Det gik fint derudaf og vi
manglede kun én bro der skulle åbnes inden Groningen – klokken var efterhånden
blevet godt 19.00, og så stoppede ”festen” vi var netop blevet lukket
gennem én bro, og skulle blot have den sidste åbnet – MEN de var gået hjem.
Vi kaldte dem via VHF-en, duttede i hornet og alt muligt, MEN de var gået.
Havde desværre ikke sat signalet på lukket, så vi troede at de var der endnu
– men Dorkwerd var helt lukket! Så vi måtte finde et sted et sted og lægge
til for natten midt mellem de to broer. Det gik også fint, vi fandt en
industrikaj, Zallee kunne gå tur, og vi kunne få lidt mad.
Mandag den 2. april 2007
Vi
blev vækket af larm fra industriområdet, så det var op og af sted. Afgang kl.
8.15 – der var lige som heller ikke rigtig noget at se på. Vi manglede som nævnt
kun gennem et par broer og en sluse – og så var det turen gennem Groningen.
Vi nåede at få et billede :o). Vi kom til Dellfziel ca. kl. 11.30, og lagde
til ved fast boldværk, lige indtil vi så flydebroerne og de piller der holdt
dem – de var vel 5-6 meter høje! Så vi flyttede hurtigt båden over til en
flydebro, og det var vist en rigtig god beslutning – der var ca. 3-4 meter
tidevand. Vi opdagede at den ene motor blev ret varm, og det havde vi ikke lyst
at sejle i Nordsøen med, så vi ville finde en mekaniker, der kunne hjælpe os
på vej. Til alt held var Catepiller på havnen i andet ærinde, så ved hjælp
af havnemesteren fik vi klaret, at der kunne komme service i løbet af
tirsdagen, og de kiggede hvad de skulle bruge af reservedele med det samme. Det
var jo bare helt perfekt.
Pernille
var ude og handle, og handle, og handle og der blev ordnet. Dellfziel er sikkert
en helt fantastisk by om sommeren, med masser af liv. Men på denne årstid var
der lidt halvdødt, så det at finde et sted at spise var i sig selv en
udfordring. Vi fandt dog en italiensk restaurant, hvor vi fik lækre snegle, og
gorgonzola bøf – uhmm. Og så var det ellers hjem og til køjs.
Tirsdag den 3. april 2007
Det blæste
7 pelikaner, så det var helt fint at vi nok kunne se frem til en liggedag i
Dellfziel. Mekanikerne kom ca. kl. 9.30, og så var det rent cirkus. Der skulle
forudbetales for arbejdet, men vi havde ikke haft mulighed for at hæve
kontanter (i de mængder, de ville have), og samtidig skulle vi bruge kontanter
til at betale for diesel. I øvrigt ganske komisk i Holland, at det er så svært
at få lov til at bruge et VISA-kort, og samtidig kun muligt at hæve ca. 300 E,
det er jo ingenting når man skal fragte en båd hjem. Vi prøvede flere
forskellige ting, også at få Elburg Yachting til at så inde for at vi ville
betale, og til sidst måtte Pernille ringe hjem til sin bank og få dem til at
overføre og faxe til Catapiller, at vi ville betale vores regning. Og det alt i
mens der stod to mand høj, og ringede rundt. I stedet for at de kom i gang med
arbejdet. Det lykkedes da vi lagde 1000 E i kontanter i en pose, så de kunne se
at vi havde dem. Det hele lykkedes, og de var der til ca. kl. 17.45, fik skiftet
kileremme, ampeller og sikkert en masse andet som jeg ikke har tjek på.
Alt
imens alt dette pågik var Pernille ude og handle – vist i alt 3 gange, så
der blev provianteret godt, og efterhånden var hun så kendt i de lokale
forretninger, at de smilede når hun kom ind ad døren. :o). Men det var
ustyrlig vanskeligt at stå fast, da det virkelig stormede. Og der var ingen af
os, der havde den store lyst til at rende byen rundt for at finde et sted at
spise. Men det havde Flemming løst, for han ville rigtig gerne give en middag på
hotellet, som lå stort set direkte ud mod havnen. Så vi skulle ikke gå ret
langt. Vi bestilte en 3-retters menu – rigtig lækkert, og kæmpestort!
Vi
havde fået et par vejrmeldinger, som ikke var de bedste for den næste strækning,
så aftalen var at vi i morgen tidlig ville se hvordan vejret var, og så måske
sejle til Borkum for at være klar til at tage Nordsøen, når vejret tillod
det. Efter middagen var det stort set køjetid.
Onsdag den 4. april 2007
Vi sov
længe, men Rune havde talt med DMI og fået en ny vejrmelding, der sagde at
vinden var forholdsvis nådig i løbet af dagen, dog tiltagende mod aften. Så
beslutningen var at det var NU vi forlod Dellfziel for at passere Nordsøen. Vi
skulle dog lige have fyldt tankene, og stor var vores overraskelse – positiv
– da vi fandt ud af at vi kun kunne tanke knap 300 l, så den havde sejlet ret
økonomisk – herligt.
Vi
sejlede derudaf ca. 10.30 og det gik fint, næsten ingen dønninger på trods af
at der havde været gail-waring tirsdag aften. Det var højt flot sommervejr.
Rune besluttede at vi sejlede igennem over Nordsøen og ind i Kielerkanalen på
trods af at det ville blive mørkt inden vi nåede frem. Alt gik perfekt, og
vejret var i øvrigt fint med sol, og Nordsøen var os venligt stemt – det var
en flot sejlads. Zallee var dog knap så begejstret som os andre, måske fordi
hun samtidig var kommet i løbetid. I alle tilfælde kastede hun op et par
gange. Ca. 0.00 passerede vi Cuxhafen, vi havde dog den udfordring, at Flemming
manglede ca. 20 minutter på kortet, og det lige præcis omkring Cuxhafen, hvor
der var mest trafikeret. Så Rune sejlede efter bøjerne, og det gik også helt
fint. Pernille prøvede et par gange under turen at ”gå en tur” med Zallee,
men hun ville ingenting på dækket – blot ned i salonen igen. Flemming
ringede til Bodil ca. 0.30 og ønskede tillykke på fødselsdagen, men hun var
vist gået i seng :o).
Og
så har vi åbenbart noget med de tyske fiskere, for bedst som vi lå midt i
sejlrenden kom der en trawler direkte ind foran os. Så vi måtte sænke farten,
og så sætte den op for at komme foran. Mærkelig måde at sejle på – der er
et kæmpevand, og så skal de lige ind foran lystsejlere. Men vi fik da sejlet
dem agterud.
Vi
fandt hele vejen til slusen, og vi vidste godt at den var lukket, men ville
pokkers gerne ind, specielt fordi det efterhånden stormede godt, og vi var
kolde og trætte. Flemming kaldte via VHF-en, og det var pokkers besværligt at
forstå hvad der blev sagt, men han kom dog op og sagde at de ville åbne for
os. Men han kunne ingenting kende da han kom på ”broen” igen. Vi var drevet
ret meget, strøm og vind :o). Så det tog sin tid at komme retur til slusen, og
vi måtte kalde et par gange mere inden det lykkedes at få slusemesteren til at
åbne. Hold fest hvor var det besværligt. Men herligt at få lov at ”komme
ind” for det blæste efterhånden ret godt. I slusen valgte vi at ligge og
drive – det er godt nok besværligt at gøre sig fast, når der er ca. 2.5
meter ned! I mens fik vi ”læst og påskrevet” at vi ikke måtte sejle, at
farten skulle være max 15 km i slusen, at vi skulle betale o.s.v. Men ind kom
vi da. Kl. ca. 2.30 fandt vi en plads, og lagde til.
Zallee
blev luftet for første gang i 15 timer, og det gik stærkt – 2 gange
bumme-lum, og 1 gang bimme-lim, og så var der tømt ud.
Der
blev serveret natmad, og vi hyggede lidt.
Kl.
4.00 var det godnat tid – der er åbenbart et eller andet med det tidspunkt om
torsdagen :o) – det var samme tid vi tog af sted torsdagen før.
Torsdag den 5. april 2007
Vi
blev vækket af at trafikken på Kielerkanalen tiltog, så kl. 10.00 var der
afgang. Morgenmaden blev serveret på flybrige. Det var en rigtig ”hyggetur”
gennem Kielerkanalen, og tiltrængt efter en forholdsvis hård dag i går.
Pernille fik vasket hynder.
Ved hængefærgen
blev ”Kong Chr. Stod ved højen mast” spillet da vi sejlede forbi – det er
nu ganske fantastisk :o).
Det
var aftalt at Flemming ville stige af i Rendsburg, for at han kunne nå videre
til fødselsdag i sønderjylland om lørdagen. Så Bodil og familie ville komme
og hente ham, når vi nåede dertil.
Ca.
14.45 nåede vi Rendsburg, og der var lavet en flot ny bro, som Rune ville lægge
til ved. Det blæste stadig ret kraftigt, og specielt når vi skulle lægge til
kunne vi mærke det. Der var ingen klamper på broen, så det var omkring nogle
badestiger og en flagstang. Og alt i mens vi lagde til, fyldtes broen med råbende
og skrigende mennesker, der fortalte at det var en helt ny bro, der ikke kunne
holde til at man lå på den. Den var ikke bygget til både :o) Der var
landsbytossen, og én der udgav sig for at være havnemester, og en masse andre.
Rune var ”kold” han ville have sikret vores båd, og så kunne vi tage
diskussionerne bagefter. Så det endte med at vi fik dem alle ”jaget væk”.
Bodil
og hendes familie kom og fortalte også at vi ikke måtte ligge der, og så kom
”havnemesteren” i alle tilfælde havde hun en kasket på. Bodils søster
talte med hende, og fandt ud af at blot vi betalte var det OK, at ligge der (det
havde Rune sagt fra start), men vi havde aldrig talt om at vi ikke ville betale,
vi ville blot ligge godt og sikkert. Havnemesteren ville vende tilbage om lidt
for at vi kunne betale. Og så var den ikke længere – troede vi…….
Flemming afmønstrede, og kørte med familien videre for at holde Bodils fødselsdag.
Der
gik knap 15 minutter, så kom der en fra ”bystyret” og fortalte at vi ikke måtte
ligge ved den bro – den kunne ikke holde :o). Rune var ved at være godt gal i
skralden, og selv om vi trængte voldsomt til søvn ville han sejle videre, hvis
der var mere vrøvl.
5
minutter efter kom havnemesteren og skrev os en kvittering for havneleje – og
SÅ blev vi! Der nåede da også at komme yderligere to, der lagde til ved
broen, og havnefogeden var der straks med kvitteringsblok, og indkradsede
havnepenge:o), så det var blevet en indbringende forretning.
Vi gik
og nussede og sludrede, og gik op for at spise ca. kl. 19.30 – lækker middag,
og så et tiltrængt bad. Og kl. 22.00 var det til køjs vi var godt trætte.
Fredag den 6. april 2007
Uret
ringede kl. 5.30 – uhhh – det var tidligt. Zallee skulle luftes (hun ville
heller ikke op), morgenmad. Broen var stadig fæstet til land, og det på trods
af at vi lå 3 både fortøjret. Den er nok bygget mere solidt end bystyret lige
har regnet med :o)
Kursen
lagt til Rødvig. Så det var endnu en lang sejlads.
Kl.
9.00 nåede vi Holtenau, og skulle gennem slusen. Det er altså også noget af
en udfordring. Heldigvis var vi i slusen sammen med en anden båd, så de kunne
tage vores fortøjninger. Der er 2,5 til 3 meter ned fra vores båd, og
ingenting at gøre båden fast i med mindre man er ”landfast”. Og dernæst
er udfordringen at klatre op af en lodret væg, og så op på 3. sal af trapper
for at få lov til at betale – håbløst system! Men det lykkedes dog, at
slippe 41 E for den oplevelse.
Vi
sejlede gennem Kielerfjorden og vinden tiltog, men båden tog det forholdsvis pænt,
selv om vi fik lidt gynggangture.
Kl.
16.00 passede vi vindmølleparken ved Gedser, og fortsatte nordover. Ca. 10 sømil
nord for Gedser begyndte VHF-en at skratte, men vi hørte ikke helt hvad der
blev sagt. 5 minutter efter ringede Runes telefon – det var John fra Blondie
– han var på vej sydover, og havde set en motorbåd, og troede at det var os,
og det var det jo også :o). Vi kunne se at han lå lidt nærmere kysten –
sjovt sammentræf.
Jo
mere nordover vi kom, des mere tiltog vinden, og vi fik nogle ”banketure”.
Det var efterhånden også blevet koldt, og det ville være buldermørkt når vi
nåede Rødvig, så Rune besluttede at vi gik til Klintholm. Det var skønt at
komme ind i bugten, der var helt stille. Klintholm havn var helt tom, så vi
kunne vælge hvilken bro det skulle være. Vi fik fint lagt til, og forsøgte at
få lidt landstrøm, men den var ikke tilsluttet (sæsonen nok ikke startet).
Men det gjorde nu ikke noget, generatoren blev startet og der blevet lavet mad
ombord for første gang. Zallee havde igen holdt sig i rigtig mange timer, og
havde travlt med at komme af ”med sit” da hun kom i land.
Mandskabet
var træt, så det var til køjs efter at have spist.
Lørdag den 7. april 2007
Vi trængte
til lidt søvn, og den var 8.30 inden vi stod op, lavede morgenmad. Og lagde fra
ca. 10.00, fortsatte nordover. Og som det plejer blev det blot værre jo tættere
vi kom på Køge Bugt. Det var koldt, blæste, og så blev det også overskyet,
og vi begyndte at få vand på flybrigen. Fantastisk :o) – næsten hjemme, og
her oplever vi den værste del af turen. Ca. 14.30 nærmer vi os Brøndby og
Eddie ringer til Rune, og spørger hvor han er – svaret: vi ligger lige uden
for havnen. Vinden var efterhånden ret kraftig, og vi fik at vide at der var
ledigt ved sponsen, så Rune besluttede at lægge til der i stedet for at prøve
at komme ind på en pæleplads.
Det
lykkedes også helt fint. Men det betød så også at vi stort set havde ”åbent
skib” fra kl. 15.00 til 19.45 for alle skulle ”lige kigge”. Mor og Knud
kom også forbi.
Kl.
20.00 gik vi op og spiste på Albatrossen – tiltrængt, et bad og så til køjs.
Søndag den 8. april 2007
Erik
kom forbi ca. 9.00 – og var noget overrasket over at vi var vågne og oppe. Vi
sludrede og fik kaffe. Besluttede at sejle skibet over på en pæleplads på
R-broen. Herligt med hjælp, og det gik helt perfekt.
Dagen
blev brugt på at pakke ned, og flytte lidt over – MEN det var et rigtigt møgvejr
og regnede stort set fra kl. 13.00 så vi flyttede ikke så meget over, da det
er noget smartere med tørvejr. Det håber vi på det bliver i morgen.
Se OGSÅ "sidste nyt" for 2002, 2003, 2004, 2005 og 2006: