Sidste nyt 2005

På denne side kan du følge med i hvad, der sker med Blue Line 4.

Sidste nyt 2004

Sidste nyt 2003

Tilbage til sidste nyt

Sidste nyt 2002

7.december 2005

Det er jo unægtelig en lidt kedelig årstid at være på en båd. Men skønt er det at stå op en vintermorgen, og kigge ud over vandet - specielt når det er helt klart, men også når elementerne raser. November blev brugt til at indrette et af vores badeværelser til bryggers - herligt og dejligt anvendeligt. Og ellers går livet sådan slag i slag. Zallee vokser, og er nu blevet en integreret del af familien - og hun tror vist også at hun skal bestemme lige som os andre :o). Vi har kun taget ganske få billeder se dem her.

16. oktober 2005

Vi er så småt begyndt at forberede os på vinteren. Det selvom det indtil nu har været et fantastisk eftersommer vejr. Vi kan ikke mindes at vi tidligere har haft så flot vejr indtil midten af oktober, så det er jo bare at nyde det.

Skibet er blevet udstyrret med cockpittelt, og vinter fodtrin. Og så er der - igen - sket en række forbedringer, vi har fået nye lamper over det hele, og det bliver ret lækkert når den mørke tid kommer. Der er blevet skiftet glas i flere luger - det giver også lys. Og sådan sker der hele tiden lidt småt og stort.

Men for tiden er der ikke noget, der overskygger Zallee - hun er alle vegne og det er herligt med nyt liv ombord, så det er hende der fylder mest i billedoversigten. Men er hun ikke også kær? Se selv.

7. august til 16. september 2005

Så har det igen været tid til forbedringer og reparationer - og afslapning. I foråret da vi havde båden oppe opdagede vi at vandtankene var utætte, så vi har fået lavet nogle nye, og de ligger nu sikkert og godt på deres plads. Der er blevet installeret emhætte og yderligere udluftning for at vi kan gå vinteren i møde med lidt mere frisk luft nede i båden. Gardiner er blevet vasket, og luger er ved at blive skiftet. Ja, der er hele tiden nok at se til.

Den største begivenhed er nu nok at vi lørdag den 10. september hjembragte Zallee - vores lille skibshund til Blue Line 4. Hun er en Jack Russel Terrier, så temperamentet passer fint til resten af familien - der er rigtig gang i den. Så kære læsere i må undskylde hvis hun kommer til at fylde mere end sejlerhistorierne i den nærmeste fremtid - men vores hjerter er simpelthen løbet af med os. Og tak til Winnie som vi købte Zallee af. Klik her for billeder af hendes første uge på Blue Line 4.

24. juli til 7. august 2005 - sommerferie med Blue Line 4

Letmatroserne Mads og Mikkel var med på hele turen, som gik til følgende havne. Flakfortet, et smut ind i Rungsted, Helsingør, Gilleleje, Rørvig, Nykøbing, Hundsted, Helsingør, Flakfortet og retur til Brøndby. Se billeder fra turen her., og læs om turen nedenfor.

Det var ikke det mest imponerende sommervejr, men når bare tøjet er rigtigt, så er der såmen rigeligt at tage sig til. Og det var jo varmt nok til at vi kunne gå i shorts og korte ærmer. Ikke mindst blev der tid til at slappe af og hygge - og det er vel i grunden meningen med sommerferien.

Lørdag den 6. august 2005

Skipper var helt galt på den vågnede kl. 5.45 og besluttede at der var afgang. Ikke fordi der var særlig meget hjælp at hente hos besætningen, men nogen af os fik han da purret, og ca. 6.30 lagde vi fra Flakfortet. Vi fik en god sejlads hjem - det holdt tørt, solen skinnede, og vinden var en perfekt halvvind.

Ferien sluttede i Brøndby kl. 11.30, da Blue Line 4 igen lå på sin vante plads.

Fredag den 5. august 2005

Vi nød freden og stilheden på Flakfortet, og det var fint vejr, omend ikke så varmt. Vi gik tur rundt på øen, og alle gangene i fortet blev udforsket. Hen på eftermiddagen blev det overskyet, og så stod det ned i tove - øv. Så der var film og TV i kahytterne.

Vi sluttede med at tage en middag på Flakfortet - og den var rigtig lækker, og en god afslutning på ferien. Og så blev der spillet kort i salonen til det var sengetid.

Torsdag den 4. august 2005

Kl. 7.45 begyndte der at være liv på fiskekutteren ved siden af - den skulle afsted kl. 8.30. Vi havde ellers fået at vide at den ikke skulle ud. Nå, men det var fint vejr, så det var bare at få gjort klart skib, og kaste fortøjringerne. Det gjorde vi så.

Havde en fin sejltur til Flakfortet, igen på en halvvind, og vi tog det for en gang skyld i det tempo vinden førte os. Herligt, så der blev også tid til at fiske lidt undervejs - der var dog ikke bid.

Vi var på flakfortet ca. kl. 15.00, frokost en gåtur, og hygge. Det blev lidt koldt til aften.

Onsdag den 3. august 2005

Erik kom forbi ca. kl. 12.00 med forskellige hjemmelavede lækkerier, og vi fik gjort klart skib, og lagde fra ca. kl. 13.00. Turen gik til Helsingør. Der var ikke meget vind at sejle på, så det var for motor det meste af vejen. Vi kom til Helsingør ca. kl. 18.00, og fik plads uden på en fiskekutter.

Det var tid til kombineret frokost/aftensmad - og tro det eller ej - Mikkel spiste igen hummerhaler. Det var fint vejr, men drengene ville se fodbold - Brøndby spillede.

Jean og Bodil kom forbi - de var på vej på ferien - skulle til Limfjorden. Vi fik en kort snak med dem i telefonen.

Tirsdag den 2. august 2005

Kl. 12.00 var der afgang mod Hundested. Undervejs blev Skipper lidt nervøs for motorens temperatur. Men det gik også helt fint foruden, da vi havde vinden med os - en perfekt halvvind. Det gik fint med at lægge til, og motoren klarede også den del af opgaven. Men Skipper havde lige en opgave med at finde ud af om der var problemer eller ej. Heldigvis viste det sig, at der kun var tale om en defekt ledning til termometeret. Men det tog Skipper det meste af eftermiddagen. Vi andre gik rundt og shoppede, og handlede ind.

Vi var inviteret til middag hos Hanne og Erik - og den var uovertruffen. Lækker fiskemenu. Både Mads og Mikkel spiste med velbehag - ikke mindst isen de fik efter middagen. Det var en rigtig hyggelig aften, og Rune fik smagt en del af Eriks whiskey, så han blev til "lille Per" på vej i skole - efter ungernes udsagn. Der blev danset i cockpittet i løbet af natten, så meget at de der lå uden på os bad os skrue ned for musikken - ups, den var ikke så god. Så ca. kl. 2.30 var det godnat på Blue Line 4.

Mandag den 1. august 2005

Vi blev vækket af havnefogeden han havde nemlig ikke været ude i går for at opkræve havneafgift - vejret tiltalte heller ikke ham :o). Så der var gang i den fra formiddagen. Mikkel og Pernille gik på forshopping i Havnemarkedet. Det endte med at vi alle 4 gik på shopping, og fik købt tøj, sko m.v. Vejret var helt fint, så da vi kom hjem konstruerede de tre drenge en gynge ud af bådsmandsstol, lidt tov og faldet fra storsejlet. Den blev brugt vældig flittigt, og et par ture i masten blev det også til for Mads. Pernille polerede båd. Vi gik alle en tur, og spiste på Hyttefadet.

Søndag den 31. juli 2005

Turen gik videre til Nykøbing, og vi havde fint vejr til at sejle i - nu er turen jo heller ikke voldsom lang. Og rigtig flot solskinsvejr om eftermiddagen. Vi ringede til Inge og Finn, men desværre var Finn syg, så de kom ikke. Og godt det samme for omkring kl. 18.00 begyndte det at stå ned i torve, så vi krøb i ly i salonen, og hyggede os med god mad, og TV.

Lørdag den 30. juli 2005

Ja, det blev så til 3. dag i Rørvig - men i dag var det ikke helt frivilligt. Det regnede hele dagen, og var mildest talt trist. Til gengæld blev der tid til at få ajourført hjemmeside, handle og andre praktiske gøremål.

Knud og Mika kom også lige forbi for at sige farvel inden de tog videre.

Fredag den 29. Juli 2005

Det blev en travl dag i Rørvig. Den startede med at Helle og Peter kom forbi for at sige farvel inden de sejlede til Holbæk. Så kom Pia for at hente Maria. Skipper vaskede båd, og Pernille polerede. Pludselig kom Knud og Mika tilfældigt forbi, og så fik Mikkel travlt med at finde badetøjet frem.

Der blev handlet, og bestilt bord på Bøf & Grill huset, og aftenen sluttede med en gummibådstur for Mads, og et par glas vin hos Knud for os andre.

Torsdag den 28. Juli 2005

Vi lagde fra ca. kl. 10.00 med kurs mod Rørvig - Rummer havde ringet til Rørvig for at høre om der var en plads til os når vi kom ca. kl.14.00. Der var nemlig ikke noget vind af betydning, så det var for maskine og genua. Ungerne fandt hurtigt ud af at det var mest behageligt i salonen. Det stod simpelthen ned i torve efter ca. 1 times sejlads. Så skipper og Pernille blev rigtig godt våde og gennemblødte.

Vi var i Rørvig ca.14.00 men der gik lige lidt tid inden vi fik lavet en plads til os. Så kl. 15.00 lå vi til kaj. Var lige et smut oppe ved havnekontoret, og så så vi at der var landliggerkamp kl. 19.00. Helle og Peter kom forbi,og vi aftalte at gå op og se landliggerkampen alle sammen. Vi spiste pølser på stadion, og fik lidt lækker os på vores båd bagefter. Desværre havde Maria fået et grimt migræneanfald, og måtte hjem i køjen. Så det var nok ikke så sjovt for hende. Vi andre havde en fantastisk fornøjelig oplevelse. Det var Casper Christensen og Jan Gintberg der var kommentatorer ved kampen - det var helt utrolig underholdende.

Helle og Peter var enige om at det var ærgeligt at Anders var taget hjem.

Onsdag den 27. juli 2005

Vi besluttede at blive endnu en dag i Gilleleje - der var lige noget mere som skulle handles. Der blev også poleret båd. Maria og Pernille var på shoppe-tur, og Mads og Skipper stod for madlavningen.

Mikkel var på pigejagt, og Pernille og han gik en tur for at se om vi kunne finde nogle. Det fandt vi dog ikke, men fik handlet, og vi mødte helt tilfældigt "Rummer" - Helle og Peter. Pudsigt og hyggeligt. Vi aftalte at de kom forbi til et glas i løbet af aftenen.

Det var herligt vejr, og specielt Mikkel havde vældig travlt i løbet af aftenen,da 3 svenske piger havde fundet ud af at bruge bommen på deres båd som hest. Det var vældig underholdende. Peter og Helle kom forbi, og vi aftalte at følges til Rørvig i morgen. Anders blev hentet i morgen tidlig, da han nu havde været på sejlerferie i godt 4 uger.

Tirsdag den 26. juli 2005

Vi lå uden på en flot ny båd fra Tyskland, og Rune havde spurgt om de skulle tidligt afsted. Det skulle de ikke! Men kl. 8.45 bankede de på vores båd og sagde at de sejlede om 5 minutter. Så vi fik noget travlt. Og på 10 minutter havde vi gjort klart skib, og lagde fra.

Vi lagde kursen mod Gilleleje - og der var ikke en vind, så det var for motor. Det holdt tørt, men der kom også nogle byger. Mikkel styrede stolt skibet over Kattegat og bemærkede, at han ikke var søsyg. Det var jo herligt.

Vi kom til Gilleleje ca. kl. 14.00 og det var blevet fint vejr. Vi fik handlet, og blev enige om at spise oppe på fiskehuset.

Mads og Maria fandt våddragter, snorkler m.v. frem og var ude og svømme - Mikkel klarede sig uden udstyr.

I løbet af dagen fik vi både uden på os - 2 stk, og pudsigt nok begge nogle hvor Rune kendte skipperne. Gamle kolleger og forretningsforbindelser.

Mandag den 25. juli 2005

Vi besluttede at forlade Flakfortet ca. kl.11, og ideen var at sejle til Rungsted. Det gjorde vi også, og igen for en fin sejlads, med masser af regn :o). Ungerne tog roret. Vi kom til Rungsted ca. 14.00, og lagde os udenpå Signal. Der gik nøjagtig 10 minutter, så kom havnefogeden og fortalte at der måtte vi ikke ligge. Så vi spiste frokost, og besluttede at sejle videre. Skipper og frue tog tørnen ved roret, og det regnede godt.

Det blev til Helsingør, og der var vi ca. kl. 18.00. Der blev lavet mad, spist, gået i bad, gået ture og vi fik is. Maria blev lidt sentimental, da hun kom i tanke om at Stormfuglen oprindelig kom fra Helsingør. Vi var også en tur forbi Kronborg - det er faktisk første gang og det i forhold til at vi har været i Helsingør masser af gange.

Det blev rigtig fint vejr i løbet af aftenen og vi kunne sidde ude og hygge os.

Søndag den 24. juli 2005

Vi lagde fra kl. ca. 11.30 fra Brøndby, og der var en hel delegation til at vinke farvel. Vi havde også Maria med på turen. Og travlt det havde de - vores telefoner ringede flere gange, da de ville høre om vi havde glemt sejlene på broen i Brøndby - ha, ha :o).

Da vi kom lidt ud var det fint vejr til at sætte Genuaen, og vi gik for en halvvind til Flakfortet. Vi fandt en fin plads - efter lidt forhandling med en svensk sejler, der synes det var meget vanskeligt at forhale.

Der blev som sædvanlig bestilt morgenbrød, spillet minigolf, lavet mad m.v. Og i øvrigt hygget ombord.

17. juli 2005

Der er sket så meget siden sidst - derfor har der heller ikke været tid til at skrive før nu. Lige nu er vi startet på 3 ugers ferie - herligt og tiltrængt. Men vejrudsigten er ikke den bedste - men hvad så kan vi måske få sovet ud.

Midt i det hele fik Skipper den idé, at vi ikke kan leve uden en spiler, så en sådan blev indkøbt. Men det er jo ikke gjort med det - der skal også stage, fald og en hel masse andet til. Så nu går han og pusler med det. Og det er helt sikkert færdigt inden vi skal afsted på ferie. Se her med billeder af spiler og andet.

Der blev også skiftet toilet i Mikkels kahyt - Rune er snart verdensmester i udskiftning af toiletter :o)

13. juli 2005

Skipperfrue havde inviteret sin afdeling om bord. Det blev en herlig dag, hvor der blev arbejdet, og ikke mindst tid til en sejltur i ualmindeligt herligt sommervejr. Se billederne med de herlige gaster her.

1. juli 2005

Vi overdrog vores hus til Anders og Minna - vi håber I bliver lige så glade for det som vi har været. Det var en mærkelig dag for os, og pludselig er Blue Line 4 også vores hjem. Vi havde jo gennem et par år vænnet os til tanken, og det var det vi gerne ville. Men når dagen oprander er det alligevel lidt mærkeligt. Vi havde formået at pakke vores 170 kvm ned så vi kan være på båden med de ting vi har brug for. Resten blev givet væk.

9. juni 2005

Forårsklargøringen af Blue Line 4 tog noget længere tid end vi havde forestillet os - vi kom først i vandet igen den 9. juni, og var en hel del 1000-lapper fattigere. Der var så også lavet en hel del ting - dels den totale bundbehandling, dels opbygning af mastefod, tilpasning af mast, beslag til vindex og antenne, udskiftning af alle fald og skøder og polering af fribord. Så flot ser den ud :o). Se billeder fra søsætningen her.

Der var bare en enkelt hage ved søsætningen - da kranen løftede Blue Line 4 op fra vognen sprækkede den reparation, der var udført på kølen, så det var med hurtigt at finde nogle folk, der kunne udbedre skaden, så Blue Line 4 kunne komme i vandet.

Da vi også var midt i at sælge vores hus, måtte vi for en periode finde andet husly, og med en dispensation fra Havnebestyrelsen havde vi "fornøjelsen" af at bo i campingvogn i små 2 uger.

7. maj 2005

Vi havde ferie i sidste uge og alt flaskede sig, så vi kunne få Blue Line 4 op og forårsklargjort. Det endte med at blive lidt af en oplevelse. Først blev båden ganske enkelt trukket på en større sight-seeing gennem hele Brøndby Havn. Det er vist ikke en hver båd beskåret at blive flyttet 3 gange i løbet af et døgn! Og så en 49 fods båd! Det hele virkede lidt komisk, og ikke specielt godt tilrettelagt, men det endte dog med at vi fik Blue Line 4 hen til SCMC´s værft som vi havde ønsket fra start :o).

Og så var det bare at gå igang - og det skal vi love for! Al bundmaling faldt ganske enkelt af da der blev højtryksspulet, så det bliver en noget længere operation end først antaget - øv, øv, øv. Modsat bliver det nu gjort ordentligt, og vi kan i mellemtiden glæde os over havnens suverænt bedste overblik. Samtidig med at vi tæller småmønterne til betaling af regningen :o(.

Se billeder af Blue Line 4 på vej op og på "plads" flere steder på havnen her.

Som en del af det at tage Blue Line 4 på land var også at masten skulle af for første gang i Blue Line 4 ´s levetid - det var spændende, og gik forrygende. Vi besluttede hurtigt, at vi skulle have nye lanterner og instrumenter, samt udskrifte alt tovværk. Så der var gang i arbejdet.

Og ellers er der foretaget lidt småændringer ombord i de tidlige forårsmåneder, vi har fået nyt gulv i pantryet, der er lagt tæppe i salon og alle kahytter - rigtig lækkert og flot, og vi forbereder os så småt på, at det bliver vores hjem på sigt.

Og forhåbentlig skal vi ikke blive for lang tid på land - Blue Line 4 skal også ud og flyde på vandet, så vi kan få luftet håret, indånde frisk havluft og opleve nye og spændende steder.

7. marts 2005

Skipper og frue havde lagt en ferieuge for at påbegynde forårsklargøringen af båden - men ak, vejret ville det lidt anderledes, så i stedet bliver det til hygge og afslapning, og nok også lidt små forbedringer. Fyret fik lige et eftersyn, da nogle af naboerne til tider oplevede, at det lød lidt som et tågehorn - og det skal det selvfølgelig ikke. Se stemningsbilleder fra vinteren her.

27. februar 2005

Ikke at der er sket så meget de sidste par måneder - vi venter på forår :o). Og selv om temperaturen i dagtimerne er under frysepunktet, så er det tydeligt at foråret nærmer sig, dagene er blevet længere, og det er lyst frem til kl. 18.00 - herligt.

Vores nye kaleche er bare alle tiders, når solen skinner er det muligt at sidde i cockpittet. Det er herligt med den lysindsprøjtning vi kan få der, og det udvider pladsen i båden betragteligt.

Vi håber snart at kunne vende tilbage med beretninger af lidt mere maritim karakter.

8. januar 2005

Der var lovet storm med orkan i stødene over Danmark. Og det holdt - der var hektisk aktivitet i løbet af dagen på havnen, hvor alle sikrede hvad der sikres kunne. Og stormen tog til, og til og kulminerede mellem 16.00 og 20.00. Vi skulle have været ude og spise - undskyld til Torben, Hanne og Pernille - vi kommer en anden gang. Men vi havde det bedst med at være på Blue Line 4.

Der skete heldigvis ikke noget, ud over at vi fik os en ordentlig gyng-gang-tur. Vores nye kaleche holdt også helt perfekt - så vi kan vel sige at den er orkansikker :o). Der var også fint med vand i havnen, men det begyndte at falde i løbet af aftenen, og kl. 4.30 var der 1,3 meter under daglig vande - heldigvis ikke noget problem. Så alt i alt gik alt som det skulle for os.

Vi var en tur rundt på havnen den 9. januar, og fik skudt lidt billeder, som du kan se her - storm januar 2005.

Og ellers er vi kommet godt ind i det nye år.