Sidste nyt 2004

Tilbage til "Sidste nyt"

December 2004

I løbet af efteråret blev det til en del sejlture - men det foregik i gummibåden, der var herlige stunder med ture til Ishøj, frokost i bugten, og bare ture rundt i havnen. Det er nu herligt med en gummibåd.

Blue Line 4 blev liggende på sin plads, men der skete en del - der blev opsat bøjlstang og hattehylde, og en masse andre små praktiske anordninger, som borde og hylder. Derud over fik hun et dejligt cockpit-telt, så vi nu har en hel balsal, der også kan bruges til at hænge jakker og stille sko. Hun blev udstyrret med et trin på bovspryddet, så det er blevet lettere at komme ombord. Og endelig gik vi så småt i gang med at rigge af.

Den 18. november så vi resultaterne af den første efterårsstorm - der var røget god 1,5 meter vand ud af havnen - se billeder her.

August 2004

Blue Line 4 ligger nu igen på sin vante plads i Brøndby, og venter på at det igen kan blive tid til en sejltur - forhåbentlig bliver der tid til en week-end tur, eller bare en aftensejltur inden det igen bliver vinter.

18. juli til 9. August - sommerferie med Blue Line 4. Du kan se billederne her.

9. august 2004

Flakfortet er nu et skønt sted, og vi nyder det hver gang vi er her. Desværre er det samtidig som regel sidste stop inden ferien slutter, og det kunne vi godt mærke - trist - for det har været så skønt.

8. august 2004

Da kl. var 9.30 var alle både omkring os sejlet, så det var bare med at komme afsted mens der var mulighed for det. Vi lagde fra ca. kl. 10.00, og kursen var lagt til Flakfortet. Det blev en lang og lækker dag på vandet. Vi lagde os også for at fiske en times tid, men det havde vi ikke meget held til. Vi kom til Flakfortet ca. kl. 20.00, og fik middag og slappede af.

7. august 2004

Vi besluttede at blive endnu en dag i Gilleleje. Og hold da fest, hvor der kom både ind. Der var fuld gang i jazz-festivalen - det var lidt hyggeligt, at have den i baggrunden. Skipper var nu mere interesseret i at fiske, så det gjorde han, og han fangede faktisk fisk! Ellers blev der bare hygget på alle tangenter.

6. august 2004

Der var tidligt liv i besætningen, og vi var klar til afgang fra Frederiksværk kl. 10.00. En af de lokale skulle lige ud og lufte sin båd. Det var vist lidt siden hun sidst havde prøvet at sejle, og i alle tilfælde var resultatet, at båden drev ind i havnen i stedet for ud - og der lå en række gæstesejlere, os selv inklusive. Så hvis ikke vi havde løbet rundt på bådene og holdt fra var der nok kommet ridser og skrammer i flere af bådene. Det hele endte med at Skipper måtte ombord for at give et lynkursus i sejlads - pu ha, at de turde sejle ud.

Vi lagde fra og havde perfekt sejlvejr til Gilleleje - vi skød mellem 7 og 9 knob det meste af vejen, Og denne tur var uden brug af motor - herligt. Det var også bankende varmt, så det var rigtig dejligt med lidt vind.

I Gilleleje mødte vi en Fænø 47, som blev brugt som projektskib, og fik en rundvisning og en god snak med Skipper, og han charmerende datter på ca. 7 år. Hun charmerede sig også til at få en rundtur i gummibåd i havnen, og senere på aftenen dansede hun for Skipper på deres agterdæk.

Senere ud på aftenen kom vi i snak med et hollandsk par. De havde købt deres båd på Mallorca, og havde i øvrigt også kigget på Olympic både, og kendte derfor til Atlantic. Så vi havde rigtig mange sejlerhistorier at fortælle hinanden. Det var rigtig hyggeligt, og det blev noget sent inden der var ro på bådene.

5. august 2004

Vi blev endnu en dag i Frederiksværk - en rigtig slapperdag, hvor der blev gjort hovedrent og ryddet op på Blue Line 4. Der var også rigtig god tid til fisketure ud i fjorden. Det var rigtig lækkert, og vejret var jo helt perfekt.

4. august 2004

Dagen startede med regn, så der var snak og hygge i salonen. Det blev til en tur i byen på lånecykler fra havnen. Ca. kl. 18.00 blev letmatroserne hentet - de skal starte i skole i morgen. Så der var noget stille om bord om aftenen.

3. august 2004

Tiden i Nykøbing var slut og Blue Line 4 lagde fra og sejlede til Frederiksværk - det blev en lidt forsigtig sejlads på det sidste stykke - havnen var lavet helt om siden Skipper sidst havde været her. Men som sædvanlig førte Skipper skibet sikkert i havn og til kaj, hvor der lige nøjagtig var plads til os. Det var et lidt vådt sommervejr, men solen skinnede da ind i mellem.

2. august 2004

Se så kunne der komme liv i besætningen - vi skulle i Sommerland Sjælland. Vejret var perfekt til formålet. Vi tog "grisen" fra Nykøbing, og det var jo en oplevelse helt for sig selv - anden underholdning behøves egentlig ikke. Vi var i sommerland hele dagen, og fik prøvet det hele. Specielt tovbanerne var et hit. Aftenen gik med at spise ude, hygge, snak og lidt TV.

1. august 2004

Endnu en strålende solskinsdag, men det tog lidt tid inden der var liv i besætningen. Der blev handlet i Havnens stormarked, og i Brugsen. Samtidig blev hele fribordet på styrbordsside poleret - det pyntede virkelig. Men det var også hårdt arbejde. Aftenen sluttede med grill ved et af bordene i havnen, og hyggesnak med en af de "gamle",

31. juli 2004

Det var igen lidt sent inden besætningen vågnede. Det blev aftalt, at turen skulle gå hele vejen til Nykøbing. Der blev arbejdet på at gøre klar båd - og lige pludselig dukkede Casper og hans kone Pia og datter op på havnen. De var tilfældigt forbi, så det var jo lidt herligt, at vi ikke havde lagt fra. Kort sludder og rundvisning, og så lagde vi kursen mod Nykøbing. Var fremme ca. 16.00,  der blev slappet af, spist grill-mad, poleret båd og hygget.

30. juli 2004

Det var igen lidt trægt med at få "liv i båden", men da "Gaffa-Ove" kom ca. kl. 10.30 skete der noget. Vi fik os en hyggelig sludder, og tak fordi du kiggede forbi Ove - det var helt fantastisk. Frem til ca. kl. 15.00 var vi optagede af besøgende, og vi fik sludret med en del af de "gamle" Holbæk sejlere. En tur til bådcenteret nåede vi også, ligesom turen forbi den gamle Holbæk Havn også kom i hus. Cykler blev lånt på havnen til formålet. Aftenen sluttede med at vi grillede, mens vi nød den ualmindeligt flotte solnedgang, og senere fuldmånen.

29. juli 2004

Det var igen en dag, hvor der gik lidt tid inden der var liv i Blue Line 4, men kl. 11.00 var alle dog oppe, og havde spist morgenmad. Båden blev gjort klar til afsejling fra Rørvig - og det var jo efter letmatrosernes mening en længere færd vi skulle ud på - helt til Holbæk. Vi lagde fra ca, kl. 12.00, og igen var det skønt sommervejr - blå himmel og sol, men ingen vind. Sikkert også godt det samme, for det er letmatroserne ikke rigtig til. Vi sejlede godt en times tid, og så slukkede vi motoren, og lod os drive. Det var tid til at bade og fiske - Skipper og Pernille kom i baljen og to en svømmetur, Letmatros Mikkel ville ikke i vandet, mens Mads påstod at ville - ti,hi - det tog mindst et kvarter for ham at klatre rundt på badeplatform, hækstag, gummibåd, badestige m.v. for så til sidst at dyppe storetåen. Han påstod, at han var i vandet - og ganske rigtig hans "glasfiberbadebukser" var våde på udvalgte steder, så noget havde han da været i. Der blev også forsøgt med fiskestangen - MEN igen desværre ingen fangst. Poleret blev der også lidt , og kursen blev igen sat mod Holbæk, hvor Blue Line 4 ankom ca. kl. 17.00. Aftensmaden blev indtaget på Vadestedet - det er nu god mad de serverer. Og Holbæk Marina er lidt ligesom at komme hjem, så det vækker mange minder hos os alle.

28. juli 2004

Der gik noget lang tid før der var liv i Blue Line 4, men kl. 12.00 var alle vel oppe. Kl. 13.00 kom Lone, Gunnar, Mads og Mikkel på besøg. Madserne og Mikklerne var ude og sejle gummibåd, og spiste is. Vi andre fik en let frokost med lidt godt fra fiskerestauranten og en øl, og sludrede. Og så blev vi inviteret til grill-middag i Gunnar og Lones sommerhus- lækkert - som ligger i Rørvig. Det var en rigtig hyggelig aften for os alle - der blev spillet spil, sludret, grillet - og der var ikke det der ikke var!!! Der var simpelthen alt, så alle blev mætte. Lone var så sød at køre os retur til båden, og det var lidt tidligere end dagen før vel ca. 23.00 - men sikke et par hyggelige og rare dage - tak for det til Lone og Gunnar.

27. juli 2004

Endnu en dag i Rørvig - mere fiskeri, ture til byen, og Pernille fik startet på at polere båd. Cockpit og agterende af båden blev fikset op, og er faktisk helt hvid.

Der blev bestilt bord på den lokale bøfrestaurant, som også er ved at være en velkendt del af besøgene i Rørvig. Vi havde bestilt til kl. 20.30 - skæbnen var at det havde en anden familie også. De havde også to sønner, der hedder Mads og Mikkel, så vi kom af en eller anden grund hurtigt i snak. Vi havde også det til fælles at vi drak rosévin, så det kom der også en del sjov ud af. 2 gange Mads og Mikkel blev sendt på mini-golf-banen, og Gunnar, Lone, Skipper og Pernille fik sig en snak. Da restauranten lukkede kl. 22.00 gik vi alle ned på Blue Line 4, og fortsatte med Rosévin og Skipperkaffe, DVD-film i kahytterne og hyggelig snak. Så puha det blev sent - vel ca. 3.00.

26. juli 2004

Dagen hvor den "store tur" blev opgivet - letmatroserne ville ikke længere end til Rørvig, og andre havne i fjorden. Vi fik klaret lidt praktisk i Hundested inden vi lagde kurs mod Rørvig - en sindsoprivende tur på under en time. Vi fik en OK plads, men ud til færgerne, så det giver lidt ekstra udfordringer. Det blev tid til krabbefiskeri, og de øvrige spændende aktiviteter som findes i Rørvig. Vejret var til gengæld blevet til rigtig sommer, så det var jo herligt.

25.juli 2004

Det var atter "Dansk sommer" - det stod ned i tove hele dagen, så der var ikke rigtig den store lyst til at flytte os. Vi besluttede at blive i Hundested, og vi fik besøg af Hanne og Erik. Ellers gik dagen med oprydning, film- og TV-kiggeri.

24. juli 2004

En af pæleståerne var steget ned i nattens løb - så der var kun tre tilbage. Vi forlod Gilleleje ca.10.30 efter at have talt med de tyskere vi lå udenpå - de var af en helt anden støbning end dem fra natten før, så det udlignede ligesom vores aversion mod tyskere.

Det var lidt overskyet, men vinden var vel på 7 til 8 m/sec, så det var jo helt fint. Solen kom også frem på turen. Så det var tid til at sætte sejl. Mads og Pernille var godt igang på fordækket, Pernille stod med faldet til storen i hånden, Mads han skreg:" Far gummibåden!!!..... " og der kunne vi så se vores gummibåd - den lå ca. 50 meter bag os. Så var øvelsen lige pludselig en anden - Pernille fik fæstnet faldet, fundet bådshagen, Skipper vendt båden, Mads holdt udkig efter gummibåden, Mikkel passede vist mest sig selv. Og vupti, så var bådshagen i gummibåden, og så var det bare at få fæstnet tovværket igen. Gummibåden var på sin vante plads.

Og afsted det gik mod Hundested, og sejlet fik vi da også sat. Desværre blev både Mads og Mikkel lidt søsyge. Det gik heldigvis hurtigt over, da vi kom i havn. Og så var det igang med fiskestænger.

Vi blev også enige om, at vores gummibåd var kommet i puberteten - først stak den af hjemmefra, så lå den og "pruttede" (den gned sig op af båden), og sidst men ikke mindst havde den fået "bumser" (rester efter mågeklatter).  Letmatroserne Mads og Mikkel var vældig flittige med at skrubbe "bumserne" af, og gummibåden ser synligt bedre ud. Det var også her, at Mikkel leverede endnu et af sine guldkorn. Vi havde prøvet alt på pletterne på gummibåden - sulfo,citronsyre, ajax og skurepulver. Pernille sagde, at det eneste der rigtig hjalp på pletterne var knofedt, hvortil Mikkel svarede: " Det har vi måske ikke ombord?".

23. juli 2004

Kl. 7.00 ringede vækkeuret - vi skulle jo væk så tyskerne kunne sejle kl. 8.00 - sharp! Og det havde de tænkt sig, hjælpe os med at komme afsted var ikke lige noget de havde tænkt sig, så deeet.....

Nå, men vi lagde fra i dis og overskyet og ingen vind, så det var til Gilleleje for motor, men det gik jo også fint. Letmatroserne vågende én efter én og kom frem af "dybet". Vi var i Gilleleje kl. 10.30 - der var havnefest, så havnen var godt fyldt. Vi fandt en plads yderst i 2. position - sikkert ganske OK. Fra båden kunne vi nyde havnefesten på den anden kaj - og ikke mindst en pæleståningskonkurrence - der var 10 konkurrende. Nu 24 timer efter start er der 4 tilbage - blandt andet sidste års vinder, der stod på pælen i 60 timer - gad vide hvad de tænker på når de står derude???

Vi fik også lavet lidt praktisk - nye fendere, ny måtte, og letmatroserne fik overtalt deres far til at købe en havpilkestang, så måske vi skal have fisk til aften en af dagene.

22. juli 2004

Mikkel var oppe og hente morgenbrød, og det lykkedes selv om det foregik på en blanding af dansk, svensk, tysk og polsk. Vi gjorde klar til afgang, og sejlede fra Flakfortet ca. kl. 13.00 - vejret var stadig bare diset og grumset, men det var OK varmt. Destinationen var Helsingør, som vi anløb ca. 16.30, der var godt nok fyldt godt op, men vi fandt da en plads på siden af en tysk båd, som straks proklamerede, at de skulle sejle kl. 8.00 i morgen tidlig - gab, altså tyskere. Nå, men den slags lader vi os jo ikke sådan slå ud af, så Skipper var straks igang med at lære letmatroserne hvordan de skulle "svæve" hen over bådene - det det er de faktisk så gode til, at det er helt umuligt at høre at de "svæver" rundt på båden, når man står nede i pantry og salon.

Vi lå ret langt ude, men hvad gør det når vi har en gummibåd - så den blevet taget ind til fastlandet for at handle - undervejs mødte vi en motorskadet fiskebåd. Sådan en Anders And båd, hvor der var 5 voksne ombord, og den var vel 12 fod! De havde smadret deres gearkasse, og vi gik i krig med at trække dem i land til trailerrampen. Og så var det videre på indkøb, og retur til båden. Mads og Mikkel skulle efter aftensmaden ud og sejle gummibåd, og så mødte de et par drenge fra Kalundborg, som de inviterede ombord, og sluderede med til det var sengetid.

21. juli 2004

Vejret var mildest talt kedeligt, så vi valgte at blive på Flakfortet, men da vi gerne ville have strøm, så vi kunne se lidt TV, bruge kogekedel og pc-er valgte vi at flytte båden. Den lille sejlmanøvre tog næsten en time for vejrforholdene var som sagt ikke de bedste. Men det lykkedes.

20. juli 2004

Vi skulle lige have fikset vores to flagsnore, som begge var hoppet af. Så Mads var i bådsmandsstolen, og fik klaret snorene, mens Skipper fik sved på panden med at hejse ham op. Men han var sikkert rigtig glad for at Mads meldte sig, så han ikke skulle hejse Pernille op.

Vi lagde fra ca. 11.00 og lagde kursen mod Flakfortet - vind var der ikke noget af, men masser af sol. Vi kom til flakfortet ca. 15.00 - var gået hele vejen for motor. Lige som vi kom ind begyndte vejret at "trække sammen" og det så noget gustent ud. Og det blev det også...... I løbet af natten blæste det kraftigt op og det "stod ned i tove", og Skipper var oppe og holde nattevagt. Så søvn fik vi ikke så meget af.

19. juli 2004

Vi blev i Skanör, og der var rigeligt med liv omkring os - vi havde besøg af en svanefamilie - far, mor og to svaneunger. Senere på aftenen fik vi også øje på en minkfamilie som boede i stenmolen. De flyttede lidt rundt på tovværket på kajen, og forsøgte sågar at stige ombord ved at gå på line på fortøjningerne - det lykkedes dog ikke. Så ingen pels til Pernille i denne omgang. Vi var en tur i Skanör by, handlede og fik vafler på café. Det blæste ret kraftigt op i løbet af eftermiddagen, så vi måtte i gang med at lægge ekstra fortøjninger og fendre af.

18. juli 2004

Blue Line 4 lagde fra sin vante plads i Brøndby ca.15.30 og lagde kursen mod Skanör. Det var herligt sejlvejr - ca. 7 m/sec og sol - så hvad mere kan man forlange som start på ferien?. Vi fik en herlig tur for sejl på en biddevind, og lagde til i Skanör ca. kl. 19.00. Ungerne var også lige kommet og steg ombord. Ulempen ved det herlige sommervejr var, at det synes myggene også at det var - så vi var ved at blive ædt op om aftenen.

Turen gik lidt rundt i Danmark - og letmatroserne var med stort set hele tiden. Turen gik til følgende havne: Brøndby- Skanör - Flakfortet - Helsingør- Gilleleje -Hundested - Rørvig - Holbæk - Nykøbing Sj. - Frederiksværk - Gilleleje - Flakfortet. For en mere detaljeret beskrivelse af hvad vi oplevede og hvem vi mødte kan du se siden Andre ture. Vi har også krydret oplevelserne med lidt

17. og 18. juli 2004

Skipper og Pernille fik travlt med at proviantere og gøre Blue Line 4 klar til sommerferie. Ungerne havde ringet og spurgt om vi ikke kunne hente dem i Sverige om søndagen i stedet for at de kom til os i Brøndby om mandagen - og det kunne vi selvfølgelig godt, men der var travlt ombord :o).

Juni og 1. halvdel af Juli 2004

Det blev ikke til sejllads - aldrig har vi haft så dårlig en sommer - regn, regn, regn og atter regn - og ellers blæst, storm, storm. Så vi valgte at blive i havn, og i stedet blev det en noget dyr fornøjelse. Vi bestilte nye hynder til salon og kahyt, Rune fik lavet flere fikse detaljer til opbevaring i båden, og skuret blev sat tip, top i orden. Der blev også lagt fliser udenfor. Og et af vores mange toiletter blev udskiftet med et nyt.  Så alt er bare i orden - undtagen vejret, der også har betydet, at vi faktisk endnu ikke har haft båden oppe for at efterse den i bunden.

5. juni 2004

Sejllads er det ikke blevet til, men vi har fået nyt skur på havnen - det er blevet isoleret og malet. Båden har fået en ordentlig omgang indvendig - alt er blevet vasket af i klorin. Der er blevet syet nye gardiner til salon og kahytter. Der er opsat nye instrumenter, og kommet nye spændende småhylder til f.eks. en yderst raffineret krydderihylde, og penneholder til skippers plads. Ungerne har været med ombord i et par week-ender, og der er lavet mange ting, der på sigt gør livet ombord lettere.

Så nu mangler vi faktisk kun sommeren og det gode vejr - og meget gerne også lidt varmere. Og ikke mindst lidt tid til at sejle.

1. maj 2004

Siden vore tur i Påsken har den mest stået på forårsklargøring. Der er blevet skrubbet, skuret og poleret - men der er stadig lang vej endnu :o(. Teakdækket har fået en omgang, og alle trælister er blevet slebet og olieret. Det pynter jo alt sammen.

16. april 2004

Så blev det for alvor forår. Påsken gav os et fantastisk vejr, selvom vejrudsigterne op til havde fortalt noget andet. Langfredag kl. 14.00 lagde Blue Line 4 fra i Brøndby, foran os havde vi 5 fridage – herligt. Vi sejlede til ”vores” ø – Flakfortet, der er bare så skønt, og roligt. Det var lige hvad vi trængte til, så vi kunne slet ikke komme derfra. Vi var enige om at blive lørdag og tage af sted søndag. Men så mødte vi Johnny og Merete – det udviklede sig til en hel lille fest lørdag aften, så vi blev også søndag. Gik ture, hyggede os, slappede af og gjorde lidt forårsrent på båden.

Det var bare en helt perfekt start på sejlsæsonen 2004.

1. februar 2004

Det er jo ikke fordi der sker så meget her hen over vinteren - Blue Line 4, ligger for det meste og passer sig selv. Vi har dog haft enkelte "fornøjelser" som, at varmen ikke rigtig ville som vi ville, men med en ekstra kaloriefære kører den bare perfekt. Pumpen til trykvandet skulle også lige gøre opmærksom på sig selv, så Rune måtte lave lidt krumspring. Men ellers er dagene jo ved at blive længere, og det kan ikke vare længe før det bliver tid til at nyde foråret ombord.